به گزارش babol music، کتاب دوم «شیوه کمانچهنوازی» تالیف اردشیر کامکار آهنگساز، نوازنده و مدرس کمانچه در قالب ۱۲۶ درس حوزه کمانچه نوازی توسط نشر هستان منتشر شد.
کامکار درباره این کتاب گفته است: «از سالهای آغازین فعالیت هنریام همواره در تلاش برای ارتقای جایگاه کمانچه در موسیقی سنتی ایران بودهام. در این رهگذر کوشش خود را بر جنبههای گوناگون اعم از ساختن و نواختن قطعات مختلف (در قالب تکنوازی و گروهنوازی)، تألیف و آموزش ارتقای سطح تکنیکی این ساز گماردهام.
اینک پس از دههها فعالیت مستمر در این عرصه، خوشحالم که کمانچه جایگاه والای خود را در موسیقی ایر، یافته، آهنگسازان با امکانات وسیع برای آن مینویسند و نوازندگان جوان و توانا آن را بسیار پر احساس، توانمند و بیانگر مینوازند و این بار تلاش خود را پس از سالها آموزش، معطوف به تالیف کتاب آموزش پایه کمانچه بر اساس ویژگیهای موسیقی ایر، و موسیقی محلی کردم؛ و نتیجه آن کتاب حاضر است که میتواند در هنرستان و آموزشگاهها مورد استفاده هنرجویان قرار گیرد.»
این نوازنده کمانچه در پیشگفتار کتاب دوم خود آورده است: «مجلّدِ پیشِ رو، با هدف سوق دادن هنرجو از سطح مقدماتی به متوسطه تألیف شدهاست. در این کتاب، با تأکید ویژه بر شخصیت ساز کمانچه و نیز حفظ حالتها و اصالت موسیقی نواحی و ک،یک ایران سعی بر این است که تکنیکهای نوازندگیِ ساز کمانچه (از قبیل پوزیسیونهای دوم و سوم، ترمولو، تریل، تکیه، درّابِ چپ، تعویض سیم و چرخش کاسه) در قالبِ انواع تمرین و اتود، گامنوازی، قطعه و دونوازی آموزش داده شود. همچنین با هدف سهولت در آموزش، سعی شدهاست تمریناتی با ملودیهای زیبا و روان که برای هنرجو جذابیت داشته باشند، نوشته شود.
برای آشنایی هرچه بیشتر هنرجویان با ردیف، که یکی از دغدغههای مهم نگارنده در این مجموعه است، میتوان به گوشهها و قطعاتی الهامگرفته از ردیفهای میرزاعبدالله و دوامی اشاره نمود که به شکلی ساده و متن، با سطح هنرجو ارائه شدهاند. همچنین سعی شدهاست تعدادی از ملودیهای متنوع و زیبای نواحی ایران به ،وان دستمایهای برای ساختن قطعات مختلف کتاب استفاده شود تا هنرجویان ضمن آشنایی با ملودیهای نواحی، با تکنیکهای متنوع در کمانچهنوازی معاصر نیز آشنا گردند. دونوازیهای موجود در کتاب، به هدف ارتقای هنرجویان در زمینه بهتر شنیدنِ صدای ساز خود و بقیه سازها در گروهنوازی، هماهنگی به لحاظ ریتم و فواصل و نیز درک بهتر از بافتهای مختلف موسیقایی نوشته شدهاست. در بخشهایی از کتاب، قطعاتی از سایر موسیقیدانان ایر، برای ساز کمانچه تنظیم و آوانگاری شدهاست تا در کنار سایر بخشها، مجموعهای کارساز در راستای ارتقای سطح آموزش نوازندگی کمانچه به علاقهمندان و هنرجویان این ساز اصیل تقدیم شود.
در این کتاب سرعت درج شده در بالای تمرینها، بر اساس نسخه صوتی نوشته شده و سرعت مورد نظر نگارنده برای اجرای هنرجویان در این سطح است و به همین خاطر او به هنرجویان توصیه کرده است در ابتدا تمرینها را با سرعت پایینتری نواخته و سپس به تدریج، به سرعت مد نظر نگارنده نزدیک شوند؛ حتی در صورت توانمندی، با سرعت بیشتری بنوازند.
در توضیحات تکمیلی این کتاب آمده است: «اردشیر کامکار همواره بر این اعتقاد بوده است که ساز کمانچه قابلیتهای بسیاری در اجرای قطعات تکنیکی و پیچیده دارد و از اینرو آثاری برای کمانچه تصنیف کرده است که اجرای چنین قطعاتی در موسیقی ایر، بیسابقه بوده است. وی در سال ۱۳۶۵، برای اولین بار با ساز کمانچه آثاری از ابوالحسن صبا را در آلبومی به نام «به یاد صبا» به همراه برادرانش پشنگ و ارژنگ کامکار منتشر کرد. «بر تارک سپیده» نیز با آهنگسازی و نوازندگی او و تنظیم برای ار،تر توسط ارسلان کامکار که یک کنسرتو برای کمانچه و ار،تر سمفونیک است، یکی از مهمترین آثار او محسوب میشود. او نوازنده بسیاری از گروههای موسیقی بوده است و در آلبومهای بیشماری به ،وان نوازنده کمانچه، قیچک و دف حضور داشته است.»
اردشیر کامکار در زمینه تدریس ساز کمانچه فعالیتهای گستردهای داشته است و سعی کرده تا تکنیکهای کمانچهنوازان کشورهای همجوار مانند ارمنستان و آذربایجان را نیز بررسی کرده و از آنها بهره بگیرد.
از اردشیر کامکار آثاری برای تکنوازی و دونوازی کمانچه و همچنین کمانچه به همراه ار،تر بزرگ به صورت نت و لوح فشرده منتشر شده است که از جمله آنها میتوان به «تال»، «به یاد صبا»، «بی غبار عادت»، «بر تارک سپیده» اشاره کرد.
منبع: https://www.mehrnews.com/news/5808947/%D8%AA%D8%A7%D8%B2%D9%87-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DB%8C%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1-%D8%B4%D8%AF-%D8%A7%D8%AB%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%86%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7