به گزارش babol music، شهرام صارمی نوازنده کمانچه، پژوهشگر و از فعالان عرصه موسیقی به من،ت فرا رسیدن سا،وز تولد حسین علیزاده مدرس، آهنگساز و نوازنده پیشگام موسیقی ایر، ضمن انتشار یادداشتی از تولید قطعه «پیش درآمد دشتی» به افتخار این هنرمند خبر داد.
در یادداشت شهرام صارمی آمده است:
«یکم شهریور مبارک و خجسته باد. شهریوری که با عشق آغاز شد و ستارهای پر فروغ بر پهنه موسیقی ایران درخشیدن گرفت. شهریوری که خود نمیدانست متولد اولین روزش، روزی، آنچنان موسیقی ایران را مورد تاثیر و تحول قرار میدهد، که گویی از این باغ پر گل و نغمه صدها پنجره نا گشوده باز میشود.
یکم شهریور ۱۳۳۰ فرخنده زادروز حسین علیزاده موسیقیدان جریانساز، نوازنده صاحب سبک تار و سهتار و آهنگساز معاصر، هدیه خلقت به فرهنگ، هنر و موسیقی ایران است.
از علیزاده گفتن، لب گشودن از موسیقید، چند وجهی، تأثیرگذار و جریانساز سخن به میان آوردن و بسیار مشکل است. سخن گفتن از هنرمندی است که موسیقی ایران با نگاه متفاوت، خلاق و هنرمندانهاش رنگ و بویی دیگر یافت. هنرمندی که آثارش دستمایه اجراها و تنظیمهای متعددی بوده است که هر یک ملاحت و رنگ و بویی خاص داشته است.
حضور ارزشمند، پرثمر و دلگرم کننده او را در شرایطی که هر روز با تعرض و هجمهای بر هنر و هنرمندان واقعی این مرز بوم رقم زده میشود، قدردان بوده و سلامتی و طول عمرش را آرزومندیم.
میتوان آثار علیزاده را در چهار بخش بداهه نوازی، گروه نوازی، آثار ار،ترال و موسیقی فیلم دسته بندی کرد. آثاری که پس از تصنیف و اجرا توسط خود او، بارها و بارها با ،یبات مختلف سازی و ار،تری اجرا شده است. آثاری که در مقطعی تنها، برای یک ساز تصنیف شده و همان اثر، بعدها با سازبندی و تنظیمی متفاوت بیان جدید و متفاوتی داشته است.
تمامی این آثار در ت،یم بندیهای متفاوت، اشتراکی غیر قابل انکار دارند. این اشتراک شامل نگاه ویژه به موسیقی، درک هنرمندانه و ارائه خلاقانه این آثار با تکیه بر پشتوانه غنی و عمیق از شناخت موسیقی هنری ایران است. آثاری که در آنها ادبیات حسین علیزاده به لحاظ محتوای موسیقی، تکنیکهای آهنگسازی، ساز بندی، جمله بندیهای موسیقی و بیان ویژه او به خوبی مشهود است.
از دیگر خصوصیات بسیار ویژه و منحصر به فرد این آثار، تنوع ریتم و بهره برداری خلاقانه از ال،ای ریتمیک و ملودیک ردیف موسیقی ایران است.
در آستانه زادروز استاد حسین علیزاده، قطعه پیش در آمد دشتی از کتاب ۱۰ قطعه برای تار (جلد پنجم)، توسط هنرمند جوان محمد جواد محمد شاهی که برای هم نوازی تار و قانون برای رسیدن به یک زبان مش، و استفاده از امکانات صوتی هر ۲ ساز در نقشهای ملودی و آکومپ،مان تنظیم شده و تا پایان شهریور تقدیم علاقه مندان خواهد شد.
بافت قطعه صرفا به صورت ملودی و همراهی ملودی نیست. در بعضی از فرازها، هر ۲ ساز خط ملودی مستقلی را اجرا میکنند که به بافت «کنتر پوانتیک» نزدیکتر است.
در اجرای این قطعه نوازندگی تار به عهده محمد جواد محمد شاهی و نوازندگی قانون به عهده پریا فرهادی بوده است. این قطعه در استودیو سیا ضبط شده و سیاوش کامکار، می، و مسترینگ اثر را به عهده داشته است.»
منبع: https://www.mehrnews.com/news/5868591/%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF-%D8%AF%D8%B4%D8%AA%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%AF-%D8%AA%D8%AC%D9%84%DB%8C%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%82%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D8%B2