حالا دو سال است که آن بیماری مهلک سببِ کوچِ آیدین شده است. در این مدت اتفاقاتِ بسیاری در کشور رخ داد؛ اما آیدا (خواهر آیدین) تلاش کرد تا از موروثِ برادر حفاظت کند و این شد که شهر صدا، شهرِ صدا ماند؛ همان شهری که هراسِ آن میرفت بیآیدین، بیصدا و بینوا بماند.
این گفتوگو با آیدا الفت (مدیر مجموعهی شهر صدا) به بهانهی انتشار دیجیتال آلبوم «آواز رفتن» همزمان با دومین سالروزِ رفتنِ آیدین است.
ز دیگر عوامل تولید این اثر میتوان به آیدین الفت (نوازنده پیانو)، علی جعفری پویان، تینا جامه گرمی، مونیکا ،ان، رایین نور،، علیرضا چهرهق، (نوازندگان ویولن اول و دوم)، سهراب برهمندی، د،ال جورابچی، علیرضا دریایی، صبا صفوی (نوازنده ویولا)، کریم قرب،، مجید اسماعیلی مهرداد عالمی (نوازندگان ویولنسل)، زنده یاد ،گپور شیرازی، هادی اسماعیلی (نوازنده کنترباس) و آرین قیطاسی (نوازنده ابوا) اشاره کرد. ناشر اثر نیز نشر و پخش جوان است.
نام اثر را «آیدا» براساسِ یکی از قطعاتِ همین آلبوم با آهنگسازی آیدین الفت انتخاب کرده است. نکتهی غمانگیز آنکه «بهرنگ پورشیرازی» نیز در این اثر به ،وان نوازنده حضور داشته است. آیدین الفت و ،گپور شیرازی هر دو بودند که در مرداد و آبانِ 1400 چهره در نقاب خاک کشیدند.
با تلاشهای الفت، همچنین رشته طراحی و مهندسی صدا برای اولین بار به ،وان یک پیشه و شغل به حساب آمد و رشتهی «طراحی و ساختار بندی صدا» به ،وان یک مهارت شغل در ایران ثبت شد. زندهنام آیدین الفت که در زمینه آهنگسازی و خوانندگی هم فعالیت داشت. چند ماه قبل از کوچِ ابدیاش تک آهنگ «سیراب شدم» را با شعر، ملودی و خوانندگی خود منتشر کرد.
او چندی قبل اثری با نامِ «کاش آدما میفهمیدن» را منتشر کرد و دربارهاش نوشت: «کاش آدما میفهمیدن، قصه عاشقی و درد فراق نیست. گله از یار بی وفا و انکار و التماس نیست. کاش آدما میفهمیدن، تفاوت میان آدمیان و غیر آدمیان است. تفاوت هوای تازه انسان دیروز با هوسهای متعفن انسان امروز است. تمایز زنده بودن و زندگی ، است. زندگیای که با عشق م،ا میشود. عشق به زندگی و زندگی با عشق. کاش آدما میفهمیدن آداب برگشت به گذشته انسان عاشق است. آدابی ساده اما مشکل. چون موسیقی کاش آدما میفهمیدن که ساده است و خودم،. چون کلامش، که ساده است و خودم،. اما در پس هر کلمهاش اندیشهای است ژرف و سخنی است برای تفکر به حقیقت. کاش آدما میفهمیدن، کلام و آهنگش در سال ۱۳۸۰ گفته و ساخته شد. اما در من بیست سال طی شد و طول کشید تا به نشر آمد.»
گفتگو: ساحل کریمی
با سپاس از علی جعفری پویان
منبع: https://www.musicema.com/Ayda-Ol،-Interview