میلاد در سوگ حسین (ع) گریست/ تماشای یک تجربه متفاوت موسیقایی – babol music | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، ویژه برنامه موسیقایی «سوگ شفق» همزمان با فرا رسیدن ایام سوگواری اربعین حسینی با رهبری ار،تر عرفان وکیلی، آهنگسازی میلاد آقایی و حضور جمعی از سرشناس ترین نوازندگان موسیقی کشورمان در حوزه موسیقی ار،ترال، شامگاه روز جمعه هفدهم شهریور ماه در برج میلاد تهران پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

این ویژه برنامه موسیقایی به همت انجمن موسیقی ایران و مشارکت برج میلاد تهران، به من،ت فرا رسیدن ایام سوگواری اربعین حسینی (ع) طی روزهای شانزدهم و هفدهم شهریور در قالب پنچ پرده به صحنه رفت.

میلاد در سوگ حسین (ع) گریست/ تماشای یک تجربه متفاوت موسیقایی

از جمله نکات قابل توجه این کنسرت که به صورت رایگان برگزار شد، حضور تعدادی از نوازندگان ار،تر سمفونیک تهران در گروه نوازندگان بود. هنرمند، که چندی پیش از مجموعه ار،تر سمفونیک تهران خارج شده و طی روزهای گذشته با مساعدت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است دوباره به جمع نوازندگان ار،ترهای ،تی اضافه شوند.

این ویژه برنامه آئینی – مذهبی روایتی از حماسه کربلا در ۵ پرده با همراهی ار،تر بزرگ متشکل از نوازندگان سازهای ک،یک به رهبری عرفان وکیلی، خوانندگان کر به رهبری سرژیک میرزائیان و خوانندگی مجتبی عسگری در نقش شبیه امام حسین (ع)، هادی فیض‌آبادی در نقش شبیه حضرت عباس(ع)، سید محسن حسینی در نقش شبیه جناب حُر، امیرحسین سمیعی در نقش شبیه عمر بن سعد، محمدرضا صفی در نقش شبیه شمر و ستار روزبه در نقش شبیه ابلیس روی صحنه رفت. این در حالی بود که تمام پرده‌های اجرای «سوگ شفق» با نقاشی امیرمحمد سرمدی و با نظارت حسن روح‌الامین همراه است که به صورت موشن‌گرافی و با توجه به مضمون هر پرده به نمایش در آمد.

پیشنهاد:  ارکستر سمفونیک فارس «اُپرای حافظ»

میلاد در سوگ حسین (ع) گریست/ تماشای یک تجربه متفاوت موسیقایی

امیرعباس ستایشگر مدیرعامل انجمن موسیقی ایران هم در توضیح این کنسرت موسیقایی ویژه ایام اربعین حسینی نوشته بود: «سوگ شفق» فرصتی است تا از مسیر هنر، راه ارادت و بندگی خو را بپیماییم و برای سرنهادن بر این آستان جانان، گلبانگ سربلندی قافله کربلا را همراهی کنیم. قرن هاست که حدیث نینوا، آتش به جان آب می زند و ما در ایام اربعین حسینی با این تشنگی و آن واقعه عظیم به سوگ می نشینیم. تکرار می کنیم تا به خود و جه،ان تذکر دهیم راه نجات، تنها در پناه حسین (ع) است. آنجا که عطر معرکه را از خود گلاب باید شنید. جان را برای حضورش آذین بندی می کنیم. «سوگ شفق» در پنج پرده و روایتی از حماسه کرب،ت که برای نخستین بار به اجرا در می آید. باشد که این صدا، به ،وان مهر بندگی به پیش، مان حک شود.

در پرده اول «سوگ شفق» به گونه‌ای تقابل خیر و شر مطرح بود. روایتی موسیقایی که ابتدا توسط گروه کر و با اشعاری از حافظ شیرازی مرور و در نهایت ابلیس وارد صحنه شد و در ادامه ستار روزبه اشعاری از فردوسی را خواند.

پرده دوم به نوعی روایت گر صبح عاشورا بود و با رجزخو، عمر سعد به خوانندگی امیرحسین سمیعی آغاز شد. سپس شبیه امام حسین (ع) به خوانندگی مجتبی عسگری وارد صحنه شد و به رجزخو، عمر سعد پاسخ داد؛ این گفتگو با همراهی گروه و سازهای ار،تر ادامه یافت و در نهایت اجرا وارد پرده سوم شد.

میلاد در سوگ حسین (ع) گریست/ تماشای یک تجربه متفاوت موسیقایی

در پرده سوم اجرای خواننده درباره بازگشت جناب حر نزد لشگر امام حسین (ع) است؛ جایی که سازها راوی یک جنون می‌شوند و اینجا گفتگویی آهنگین و چالش‌برانگیز میان حُر، شمر و عمربن سعد در گرفت و در نهایت با آواز مجتبی عسگری در اوج پایان پذیرفت.

پیشنهاد:  همکاری محمدرضا شریفی نیا با رهبرانقلاب در زمینه موسیقی قرآن - babol music اخبار ایران و جهان

پرده چهارم یک سوگ عمیق است. سازها و نواها برای روایت شهادت حضرت عباس(ع) هم‌صدا شدند و گروه کر آغاز کننده بود. سپس یک عاشقانه آرام به خوانندگی هادی فیض‌آبادی در نقش شبیه حضرت عباس (ع) و مجتبی عسگری در نقش شبیه امام حسین (ع) شکل گرفت و در نهایت گروه کر خبر داد که: ای اهل حرم میر و علمدار نیامد.

پرده پنجم اجرا که به نوعی پایان بخش این سوگنامه موسیقایی بود شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) را روایت می کرد.

در این بخش گروه کر شعری از مولانا «کجایید ای شهیدان خدایی» را خواند درحالی که شمر همچنان رجز می‌خواند. در این بین هم نوازی در ار،تر شکل گرفت و مجتبی عسگری خواننده نقش شبیه امام حسین (ع) اینطور خواند: «وقت سفر رسیده و هنگام دوری است بر من، ب،ت ،مت و بر تو صبوری است.»

میلاد در سوگ حسین (ع) گریست/ تماشای یک تجربه متفاوت موسیقایی

از نکات قابل توجهی که حین اجرای پرده های مختلف اجرا می توان به اشاره کرد، حضور پر تعداد هنرمندان و نوازندگ، بود که طی سال های اخیر در قالب نوازنده و خواننده حضور فعال و موثری در ار،ترهای مختلف داشتند. شرایطی که موجب شد تا کنسرت «سوگ شفق» به واسط حضور رهبر با انگیزه و مستعدی چون عرفان وکیلی تبدیل به یکی از با کیفیت ترین کنسرت هایی شود که طی هفته های اخیر در حوزه موسیقی عاشورایی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

آنچه از «سوگ شفق» پیش روی مخاطبان قرار گرفت، پروژه قابل قبول با کیفیت فنی مطلوبی در حوزه موسیقی ار،ترال بود که می توان از آن به ،وان یکی از متفاوت ترین کنسرت های عاشورایی در سال های اخیر نام برد.

پیشنهاد:  افتتاح دیوان اشعار مرحوم عبدالوهاب شهیدی - babol music، اخبار ایران و جهان

پروژه ای که اگر گروه اجرایی از هنرهای نمایشی نیز در صورت استمرار اجرای این پروژه ها استفاده کند، می تواند اثری را در دسترس مخاطبان قرار دهد که نه تنها در شهرهای مختلف ایران به واسطه حمایت نهادهایی چون استانداری ها و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها، بلکه به ،وان یک پروژه بین المللی نیز مورد توجه مسئولان و، فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد تا با همکاری مجموعه هایی چون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، و، امور خارجه و سایر مجموعه های مرتبط در جهت معرفی هنر عاشورایی به جه،ان عمل کند.

میلاد در سوگ حسین (ع) گریست/ تماشای یک تجربه متفاوت موسیقایی

محمدرضا صفی مدیر ار،تر، آرش وطن خواه مدیر اجرایی، رضا هنروری مسئول هماهنگی، زهرا ابراهیم زاده و محمدحسین مجیدپور طراحان گرافیک، کیامهر محسن پور موشن گرافیک، امیرمحمد سرمدی نقاش، مریم رمضانلو عکاس، سعید برزی مدیر تصویربرداری، پژمان اختیاری مشاور صدا دیگر عوامل اجرایی پروژه موسیقایی «سوگ شفق» بودند.

پروژه موسیقایی «سوگ شفق» روز نوزدهم شهریور ماه نیز در مرکز همایش های برج میلاد پیش روی مخاطبان قرار می گیرد.

منبع: https://www.mehrnews.com/news/5881395/%D9%85%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%88%DA%AF-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%B9-%DA%AF%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B4%D8%A7%DB%8C-%DB%8C%DA%A9-%D8%AA%D8%AC%D8%B1%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%82%D8%A7%DB%8C%DB%8C