غوغای علیرضا قربانی در سکوت حیرت‌انگیز/ هم‌خوانی در «روزگار غریب» – babol music | اخبار ایران و جهان

babol music- گروه هنر- علیرضا سعیدی: مجموعه فرهنگی – تاریخی سعدآباد تهران شامگاه روز شنبه سوم تیرماه ۱۴۰۲ میزبان جمعی از مخاطبان و علاقه‌مندان موسیقی ایر، در قالب برگزاری برنامه دیگری از مجموعه کنسرت‌های «با من بخوان» به خوانندگی علیرضا قرب، بود.

این خواننده شناخته‌شده موسیقی ایر، که طی سال‌های اخیر پس از تولید پروژه «با من بخوان» با موسیقی حسام ناصری و نزدیک شدن به سلیقه شنیداری طیف وسیع‌تری از مخاطبان، فصل جدیدی از فعالیت‌های موسیقایی خود را آغاز کرده است، طی ماه‌های گذشته تلاش کرد تا با برگزاری دور تازه این پروژه موسیقایی که چند سال قبل هم پیش روی مخاطبان قرار گرفته بود، شروع کننده جریان جدیدی از توجه به «موسیقی جدی» در میان مخاطب، باشد که این سال‌ها در محاصره شدید موسیقی سرگرم‌کننده هستند.

غوغای علیرضا قرب، در سکوت حیرت‌انگیز/ هم‌خو، در «روزگار غریب»

در ،وم تنوع در ارائه محصولات موسیقایی در سبک‌های مختلف و مبتنی‌بر سلایق گوناگون تردیدی نیست، اما آنچه می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، شکل‌گیری جری، از ارائه محصولات موسیقایی به‌ویژه در چارچوب اجراهای زنده در سال‌های اخیر است که کلیدواژه «موسیقی جدی» در آن تبدیل به ،ری نایاب شده است. هنرمندان مقبولی چون علیرضا قرب، و تعداد دیگری از هنرمندان می‌توانند به دلیل جایگاه فرهنگی و هنری که در میان مردم دارند، شرایط موثرتر و بهتری را برای تقویت گوش شنیداری مخاطبان در جهت توجه به موسیقی جدی و آثار مبتنی بر ادبیات و فرهنگ غنی کشورمان فراهم آورند.

این جنس از موسیقی در این چند ساله تنها از سوی تعداد بسیار محدودی از خوانندگان و هنرمندان به ویژه هنرمند، که در حوزه موسیقی اصیل ایر،، موسیقی ک،یک و موسیقی تلفیقی فعال هستند مورد توجه بوده و متاسفانه جریان غالب بازار موسیقی به سمت و سویی هدایت شده که باید برای برون رفت از این بحران جدی به فکر چاره‌ای بود.

غوغای علیرضا قرب، در سکوت حیرت‌انگیز/ هم‌خو، در «روزگار غریب»

آنچه علیرضا قرب، و برخی دیگر از هنرمندان از جمله سهراب ،اظری، تهمورس ،اظری، علی قمصری و تعدادی اندک از هنرمندان در این روزها مشغول انجامش هستند، فارغ از انگیزه‌های اجتناب‌ناپذیری که در حوزه اقتصادی فرآیند تولید و ارائه محصولاتشان می‌تواند برای آنها مورد توجه قرار گیرد، تلاش برای ارتقای کیفی گوش شنیداری مخاطب، است که پس از عبور از بحران کرونا و بازگشایی مجدد کنسرت‌ها در پس برخی التهابات اجتماعی به دنبال شنیدن جلوه‌ای از موسیقی هستند که می‌تواند برای آن‌ها دربرگیرنده حس و حال متفاوتی به لحاظ دریافت محتوا در کنار سرگرمی باشد.

به هر ترتیب علیرضا قرب، و یارانش در پروژه «با من بخوان» که پس از برگزاری در شهرهای گرگان، رشت، تبریز، شیراز، ،ان، سیرجان و جزیره کیش اکنون به مجموعه فرهنگی – تاریخی سعدآباد تهران رسیده، شامگاه گذشته شنبه سوم تیرماه تازه‌ترین اجرای زنده خود را در میان استقبال مخاطبان روی صحنه بردند. اجرایی که اگرچه در آن رد و نشان خستگی چندین هفته فعالیت مستمر علیرضا قرب، برای اجراهای زنده مشهود بود، اما او به واسطه توانمندی‌های کم‌نظیری که در حوزه خوانندگی و تسلطش در اجرای صحنه‌ای دارد، توانست مخاطبان و طرفدارنش را راضی از کاخ سعد آباد روانه خانه کند.

پیشنهاد:  خواندن ناخوانده‌های استاد فقید موسیقی در یک کتاب پژوهشی - babol music | اخبار ایران و جهان

غوغای علیرضا قرب، در سکوت حیرت‌انگیز/ هم‌خو، در «روزگار غریب»

کنسرتی که فارغ از محتوای موسیقایی و فرهنگی، از منظر اجرایی به واسطه توانمندی یک تیم از نوازندگان موسیقی ایر، و ک،یک که هر کدام از بهترین‌ها و معتبرترین‌ها هستند، توانست شب خاطره انگیزی را برای مخاطبان رقم بزند.

علیرضا قرب، در ابتدای این کنسرت بود که در میان تشویق طرفداران خود که به دلیل حجم گسترده ترافیک منطقه سعدآباد و تجریش ساعتی زودتر خود را به محل اجرای برنامه رسانده بودند، قطعه «عروج» با شعری از ابوسعید ابوالخیر و موسیقی حسام ناصری را اجرا کرد. شرایطی که به نظر می‌آید مخاطبان با کنسرت کارگرد، شده‌ای روبه‌رو هستند که حرکت خواننده، جلوه‌های تصویری و چینش نوازندگانش باری به هر جهت نیست و می‌تواند دربرگیرنده مفهوم و نشانه‌ای باشد.

غوغای علیرضا قرب، در سکوت حیرت‌انگیز/ هم‌خو، در «روزگار غریب»

پس از اجرای این قطعه بود که با ورود ار،تر زهی، جمع دیگری که بسیاری از آن‌ها از هنرمندان شناخته‌شده ار،ترهای مهم کشورمان بودند به جمع دیگر نوازندگان کنسرت اضافه شدند و علیرضا قرب، هم در حین این جابه‌جایی خود را به جایگاه اصلی‌اش رساند و پس از خوش و بشی با طرفدارانش، قطعه «هم گناه» با شعر حسین غیاثی و موسیقی علیرضا افکاری را پیش روی مخاطبان قرار داد.

اجرای قطعات «پل» و «پریش،» با شعری از احمد امیر خلیلی و موسیقی حسام ناصری و «شروع ناگهان» با شعر حسین غیاثی و موسیقی علیرضا افکاری بخش‌های دیگر این بخش از کنسرت را تشکیل می‌دادند.

علیرضا قرب، پس از اجرای این قطعات بود که بالا،ه فرصتی برای گفتگو با مخاطبانش پیدا کرد و خطاب به آنها توضیح داد: بالا،ه بعد از برگزاری تورهای است، به این مجموعه کم نظیر تاریخی رسیدیم و بسیار هم از شما ممنونیم که در این مدت از ما حمایت ویژه‌ای انجام دادید. امیدوارم بنده لایق این همه استقبال باشم. به هر حال بدون تعارف و اغراق می‌گویم که این حمایت و مهرب، ویژه‌ای که شما به بنده و گروه اجرایی کنسرت دارید، احساس مسئولیت ما را در آینده بیشتر و شرایطی را ایجاد می‌کند تا کارهای بهتری را در شأن شما بزرگواران تولید کنیم.

پیشنهاد:  دبیر شورای هنر: سند موسیقی کشور در دست تصویب است | دبیر شورای

غوغای علیرضا قرب، در سکوت حیرت‌انگیز/ هم‌خو، در «روزگار غریب»

«لیلا» با شعر اهورا ایمان و موسیقی ستار اورکی و «می‌د، تو» با شعر ابوسعید ابوالخیر و موسیقی حسام ناصری ،وان دیگر قطعاتی بودند که در این بخش از کنسرت اجرا شدند.

قرب، در این بخش از کنسرت و حین اجرای قطعه ساز و آوازی بود که به تماشاگران توضیح داد: آنچه اکنون به محضر شما ارائه می‌شود، قطعه‌ای بر تکیه آواز است و برگرفته از اشعار ابوسعید ابوالخیر و مولوی است که محتوای اصلی آنها مبتنی بر مناجات با خداوند است. بنابراین پیشنهاد می‌کنم با توجه به محتوای ارزشمندی که این قطعات دارند با تمرکز بیشتری این کارها را گوش کنید چون مطمئنم روحتان به پرواز در می‌آید.

حین اجرای این قطعه بود که به واسطه هوشمندی‌های حسام ناصری در حوزه تنظیم قطعات برای ار،تر و حضور نوازندگان معتبری که در این کنسرت حضور داشتند، تک‌نوازی هایی به تن، زم، که برای هر یک از سازها در نظر گرفته شده بود، پیش روی مخاطبان ارائه می‌شد و تلاش می‌کرد تا فضای موسیقایی کنسرت جلوه زیباتری پیدا کند.

غوغای علیرضا قرب، در سکوت حیرت‌انگیز/ هم‌خو، در «روزگار غریب»

در این بخش به‌واسطه نوازندگی هومن مهدویان نوزانده تار و سه تار و دارا دارایی نوازنده گیتاربیس، از آن‌ها بازیگر، ساخته بود که بدون خودنمایی‌های رایج و نمایشی در برخی از کنسرت‌ها، کاملاً در خدمت محتوای ارائه شده قرار گرفته بودند. مسیری که با تک‌نوازی کمانچه سامان صمیمی از یاران قدیمی علیرضا قرب، در کنسرت‌ها و آلبوم‌هایش و همچنین تک نوازی سازهای کوبه‌ای زکریا یوسفی که از او به‌،وان یکی از بهترین‌های نوازندگی سازهای کوبه‌ای ایر، یاد می‌کنند، حال و هوای جذابی را به کنسرت داد و مقدمه اجرای قطعه بی‌کلام «شوشتری» ساخته حسام ناصری شد.

در اجرای این قطعه هر یک از نوازندگان کنسرت فرصت بسیار من،ی برای رخ نمایی پیدا ،د و موجب شدند تا یکی از بخش‌های هیجان‌انگیز کنسرت در سعد آباد به واسطه جلوه‌های بصری هوشمندانه و طراحی نوری که گویا نسبت به روز اول کنسرت با تغییراتی مواجه شده بود، برای مخاطبان رقم بخورد.

علیرضا قرب، پس از اجرای این بخش بود که دوباره روی صحنه آمد و خطاب به تماشاگران گفت: یک دنیا از همه شما بزرگواران ممنونم که با سکوت حیرت‌انگیزتان من را در اجرای این قطعه یاری کردید و این نشان از درک و شعور بالای شماست که به من هدیه کردید.

پیشنهاد:  چهره متفاوت شهرباغ در هفته فرهنگی در اصفهان

غوغای علیرضا قرب، در سکوت حیرت‌انگیز/ هم‌خو، در «روزگار غریب»

به طور حتم یکی از قطعات پرطرفدار کنسرت علیرضا قرب، مربوط به اجرای قطعه «روزگار غریب» با شعری از احمد شاملو بود و موسیقی حسام ناصری بود که این خواننده همچون دیگر کنسرت‌های شب‌های گذشته از مخاطبان خواست تا در اجرای این قطعه او را همراهی کنند. شرایطی که به دلیل حال و هوای موسیقایی اثر و تنظیم من،ی که برای هم خو، مخاطبان کنسرت در نظر گرفته شده بود، فضای احساسی را برای مخاطبان و قرب، فراهم آورد تا آنها با رضایت‌مندی بیشتری از حضور در این کنسرت لذت ببرند.

البته در این میان نمی‌توان از چینش درست قطعات و تنظیم مجدد برای ار،تر حسام ناصری بی‌تفاوت عبور کرد که انصافاً یکی از سخت‌ترین و دشوارترین کارها برای اجرای قطعات کنسرت‌های این چنینی محسوب می‌شود.

«عاشقانه نیست» با شعر اهورا ایمان و موسیقی حسام ناصری، «ارغوان» با شعر هوشنگ ابتهاج و موسیقی مهیار علیزاده، «بوی گیسو» با شعر واقف لاهوری و موسیقی حسام ناصری و همچنین «بی‌گناه» و «خیال خوش» با شعر حسین غیاثی و موسیقی علیرضا افکاری نیز از دیگر قطعاتی بودند که در ادامه کنسرت علیرضا قرب، پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

غوغای علیرضا قرب، در سکوت حیرت‌انگیز/ هم‌خو، در «روزگار غریب»

از نکات جالب توجه اجرای آثار این بخش، توجه قرب، به آثار خوانده شده خود، پیش از پروژه «با من بخوان» از جمله «ارغوان» بود که به دلیل جای گذاری صدای هوشنگ ابتهاج در مقدمه موسیقی و همچنین تنظیم جدیدی که برای قطعه در نظر گرفته شده بود، با استقبال مخاطبان مواجه شد.

وی در پایان این اجرا بود که بار دیگر از مخاطبانش به دلیل رعایت سکوت در اجرای قطعاتی که نیازمند تمرکز بیشتری است، از آنها خداحافظی کرد.

حسام ناصری تنظیم قطعات برای ار،تر، پیانو و سازهای الکترونیک، سامان صمیم نوازنده کمانچه، هومن مهدویان نوازنده تار و سه تار، زکریا یوسفی نوازنده سازهای کوبه‌ای و پرکاشن، شایان ریاحی و آیدین شفایی نوازنده پرکاشن، دارا دارایی نوازنده گیتار باس، شقایق صادقیان نوازنده فلوت، حسام صدفی نژاد نوازنده ابوا، مهسا یوسفی نژاد و نرگس تقی پور نوازندگان هورن، سامان صمیمی، امین عطایی، آرمین قضاتی، برهان همتی، بهار فلسفی و سارا نادری نوازنده ویولن یک، د،ال جورابچی، آرش جامع، زهرا کریمی، آنیتا عظیمی، شکیبا خسروی و پویا عشقی‌نژاد نوازنده ویولن دو، طناز اسدالهی، مهدی منادی، الهام عادلی‌زاده و صدف نقیبی نوازنده ویولا، مسعود فیروزی‌نژاد، پروشات زندآیین، علی آقاج، و سینا آذرآباد نوازندگان ویولنسل گروه نوازندگان این کنسرت را تشکیل می‌دادند.

منبع: https://www.mehrnews.com/news/5819125/%D8%BA%D9%88%D8%BA%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D8%B1%D8%B6%D8%A7-%D9%82%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%DA%A9%D9%88%D8%AA-%D8%AD%DB%8C%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C%D8%B2-%D9%87%D9%85-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%B2%DA%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%BA%D8%B1%DB%8C%D8%A8