***
*به صورت حرفه ای در بازار موسیقی فعال هستید، چرا به موسیقی بیلام روی آوردید؟
خوب، از اول در خانه پدری ما موسیقی بی کلام بود. ی،ی آشنایی – یا اگر بهتر بگویم – آغاز آشنایی من با موسیقی امروزی با استیو رایش و فیلیپ گلس و ارو پارت بود. آن را تحلیل میکردیم، بارها گوش میدادیم و درباره آثار این دوران میخو،م. چیزی شبیه تحقیق علاوه بر همه اینها، به آموزش جدی پیانو ک،یک و ساعت های طول، تمرین فکر کنید، که فرصتی برای کنجکاوی بیشتر در مورد دنیای خارج باقی نمی گذارد.
یک روز پدر صفحه ای از گرام را به خانه آورد. کیت جارت کنجکاوی جدیدی به دنیای ما اضافه کرده است. ما به جایی رسیدیم که در کنار مطالعه و تمرین هر دو سبک دیگر، وقت کافی برای توجه به دنیای بیرون و گوش دادن به موسیقی در سبک های دیگر را نداشتیم – که با اشعار من هم مطابقت دارد و از شنیدن آن لذت می برم. مقدار زیادی
این از دنیای حرفه ای و آموزشی است. اما اگر بخواهم شخصاً بگویم، شیفتگی من به طبیعت، طبیعت گردی و بیان/ضبط با هر بسامدی در این داستان تأثیری نداشت. زم، که مستقل شدم، روال من برای مدت طول، (در حین ضبط و نوشتن) بازگشت به استودیو برای کار بود. برای نوشتن چیزی که بدون کلام است.
این را می توان در کاتالوگ من نیز مشاهده کرد. چه در پروژه هایی که برای خودم بود، چه در کاری که برای دیگران به ،وان شریک یا مشتری در پروژه انجام دادم. از سالهای ابتدایی تحصیل در دانشگاه – زم، که موسیقی ار،ترال مینوشتم – تا پروژهها و آزمایشهای خودم که مطابق با احساس درونی من به هر سمتی میرفت. نئوک،یک، جاز، پاپ، امبینت الکترو و پراگرسیو متال! بی زبان و بسیار متغیر.
* چرا آهنگساز، که در ایران آثار آوازی تولید می کنند از شهرت و درآمد بیشتری برخوردارند؟
خب، همه چیز به انتخاب هر فرد بستگی دارد، چه نوع مخاطبی، از کدام طبقه روشنفکر برای ارائه کار انتخاب می کند و هدفش از کاری که انجام می دهد چیست. به گفته او، ممکن است در بازار موسیقی گفتاری بسیار رقابتی، سرعت تولید بالاتر باشد و درآمدزایی آسانتر باشد. اما جامعه هنری بسیار تغییر کرده است و مخاطب بسیار کنجکاو و باهوش شده است و با مخاطب 20 سال پیش متفاوت است. و البته راه های زیادی برای ،ب درآمد آهنگسازان و نوازندگان از هر نوع وجود دارد.
* با وجود اینکه موسیقی صامت در دنیا به ،وان یک lingua franca شناخته می شود، چرا به جز آهنگسازان سینمای ایر، و تعداد انگشت شماری از هنرمندان، هنرمندان دیگری در این عرصه در دنیا فعال نیستند؟
ببینید، طبیعی است که موسیقی همراه با متن بیشتر در دسترس باشد و جذابیت بیشتری برای مخاطب داشته باشد. اما در مسیر دوم کمی روح را می مکد. گفتم مخاطب خیلی تغییر کرده و حالا هنرمند مورد علاقه اش را می شناسد و در هر زمینه هنری (تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی و…) از او حمایت می کند. این عالی است. اما بستر من، برای ارائه (از اجرا تا ضبط، پخش و پشتیب، رسانه ای) در دسترس نیست. نباید فراموش کنیم که موفقیت همیشه به صورت تیمی اتفاق می افتد و رسیدن به موفقیت به صورت فردی واقعا سخت است. اگر نه، غیر ممکن است!
*در تولید آثارتان به بیرون از مرزهای ایران هم نگاه می کنید؟
متاسفانه بله. در جو، او برای نفوذ بود، امروز بیشتر برای یادگیری تکنیک های جدید تولید.
و با این حال، تا حدودی زبان خودم را پیدا کرده ام.
* به نظر شما یک آهنگساز باید چه کار کند تا آثارش به خارج از مرزهای کشور برسد؟
ببینید، اگر این اوایل دهه 1980 بود، میگفتم سخت و حتی غیرممکن است. اما الان متاسفانه خیلی از جوانان حتی برای تولید موسیقی به استودیو هم نمی روند. او متوجه شد که همه چیز تغییر کرده است. هر اتاق تقریباً به مک، حرفه ای برای تولید هر نوع هنری تبدیل شده است. اینترنت و امکانات پخش زنده راه های بسیار سریعی را برای دستیابی به مخاطبان در سطح وسیع ارائه کرده اند و دوران سختی به پایان رسیده است. اما بخور نشان می دهد موفقیت نیاز به یک تیم نزدیک و ثابت برای دستیابی به اه، بزرگتر دارد.
* به نظر شما آهنگ های با شعر یا بدون شعر که پرفروش هستند، حتما باید در ژانر پاپ باشند؟
البته نه. بازاریابی من، می تواند ژانرهایی با مخاطبان جوان تر را در معرض دید عموم قرار دهد. من نمی گویم که تعداد جریان ها در یک پلت فرم ،وماً نشانه ای از کیفیت آن کار است. اما واضح است که با انتخاب استراتژی ارائه من،، هر ژانری می تواند توجه مخاطب را به خود جلب کند.
* در زمینه موسیقی خود کدام آهنگساز ایر، را تحسین می کنید؟
با تمام احترامی که برای معلمان محترمی که متأسفانه ممکن است الان در بین ما نباشند، در مورد جوانان صحبت می کنم.
خوب، ،ی که کارش را اخیراً ملاقات کردم”صبح افشاراو بسیار باهوش و متفاوت است آنچه احترام من را نسبت به او بیشتر کرد این است که به هنرمندان جوان آموزش داد و راه را برای ظهور استعدادهای جوان و استثنایی هموار کرد.
نفر بعدیصبا علیزادهدقیق و دقیق باشید. من مدتهاست که کارهای او را دنبال می کنم و از گوش دادن به موسیقی او خسته نمی شوم.
نفر سوم خانمچادر گلفامآهنگ های او تاثیر زیادی بر نواختن گیتار من داشت و من برای او احترام زیادی قائل هستم.
*از رمان «گذری به سکوت» بگویید تا به مرحله انتشار رسیدید؟
«گذری به سکوت» اولین آهنگ منتشر شده از آلبوم «سایه روشن» است. از آنجایی که این اولین آلبوم ما در ایران خواهد بود، امیدواریم بازخوردهای مثبتی از آن دریافت کنیم. تاکنون واکنش ها نسبت به این کار مثبت بوده و ما را به موفقیت آلبوم امیدوار می کند.
این آلبوم بر اساس رمان «شازده کوچولو» اثر آزادی ساخته شده است و در مورد رهایی و صلح صحبت می کند. از پیاده روی های بی پایان من در طبیعت شروع شد و چون کمی صدای رهایی بخشی داشت تصمیم به انتشار اثر گرفته شد و البته هیجان کار با سینت سایزر جدید بسیار لذت بخش بود.
* مهمترین ویژگی این اثر از نظر شما چیست؟
ثبت لحظه قدم زدن در دشت; به صدای باد گوش می دهم و به دنبال آرامش گمشده ای می گردم که معتقدم به شدت به آن نیاز داریم.
* از فعالیت های آینده و کارهایی که تولید می کنید بگویید.
آلبوم “سایه روشن” آماده است. برای مراحل پای، کار، اوایل تابستان یک سفر طول، به برلین دارم. بعد از انتشار آلبوم، موسیقی فیلم کوتاهی را به کارگرد، یکی از دوستانم نوشتم که به زودی در اروپای شرقی نمایش داده می شود.
در کنار این، تئاتر «برخورد» محصول استودیو زمستان را هم داریم که پیش از این در مسکو و هلسینکی به مدت محدود نمایش داده شده بود و قصد داریم دوباره آن را به نمایش بگذاریم.
*پیش نمایشی از کنسرت دارید؟
من نمی توانم به این سوال قاطعانه و دقیق پاسخ دهم. چون فقط به من بستگی ندارد، بقیه اعضای تیم و سطح انرژی ما هم درگیر این مشکل هستند. اما در حال آماده سازی فیلم کنسرت هستیم که احتمالا در اوایل زمستان برای پخش نهایی آماده می شود.
منبع: https://www.musicema.com/node/410821