به گزارش خبرنگار مهر، کنسرت ار،تر ملی ایران شامگاه روز جمعه دوم تیرماه ۱۴۰۱ در حالی پیش روی مخاطبان قرار گرفت که این مجموعه موسیقایی وابسته به بنیاد فرهنگی هنری رودکی از مدتها پیش اجرای عمومی را پیش روی مخاطبان قرار نداده بود و این کنسرت به نوعی اولین اجرای عمومی ار،تری بود که پس از برگزاری چند کنسرت ارگ، به علاقهمندان ارائه شد. کنسرتی که در آن علاوهبر اجرای آثار شنیده نشده فرهاد ف،الدینی آهنگساز و رهبر ار،تر صاحب نام موسیقی کشورمان و آهنگسازان دیگر، در برگیرنده نکات جالب توجه دیگری هم بود.
«ار،تر ملی ایران» که طی سالهای گذشته در قالب ،اوین دیگری چون «ار،تر موسیقی ملی ایران» هم فعالیت داشته، از جمله مجموعههای مهم موسیقی کشورمان در حوزه ،تی است که در سال ۱۳۷۷ به همت فرهاد ف،الدینی پس از مدتها پیگیری و برنامهریزی با هدف اجرای آثار ارزشمند موسیقی ار،ترال ایر، تشکیل شد. ف،الدینی بنیانگذار ار،تر ملی ایران، این ار،تر را با ،یب متن،ی از سازهای ایر، شامل سنتور، قانون، گروه نوازندگان تار و تارباس، بربط و سازهای ضربی در کنار سازهای یک ار،تر سمفونیک بنا نهاده است.
ار،تر ملی ایران طی سالهای گذشته رپرتوارهای مختلف و متنوعی از آثار آهنگسازان شهیر موسیقی ایر، را در قالب آثار بی کلام و با کلام موسیقی ایر، به صحنه برده است. کنسرتهایی که در آن ابتدا خوانندگان معتبر و تراز اولی چون محمدرضا شجریان و بعدها هنرمند، چون شهرام ناظری، حسامالدین سراج، علیرضا قرب،، همایون شجریان، محمد معتمدی، سالار عقیلی، وحید تاج، حسین علیشاپور، پوریا اخواص، حمید ،اعی و تعدادی دیگر در آن به ،وان خواننده حضور داشتند و از این مجموعه، ار،تری را به جامعه هدف خود معرفی ،د که توانست در بسیاری از رویدادهای مهم داخلی و خارجی به ،وان یکی از مهمترین نمایندگان فرهنگی کشورمان نقش ایفا کند.
شرایطی که هم در حوزه جذب مخاطب و هم در حوزههای دیگر کیفی و موسیقایی توانست دربرگیرنده حس و حال جالب توجهی در حوزه موسیقی جدی باشد. فرآیندی که اگرچه در این سالها به دلیل مشکلات و مسائل مختلفی که گریبان گیر این ار،تر مهم شد، نتوانست مسیر ثابتی را برای خود داشته باشد، اما بدون تردید نمیتوان از حضور و وجود این ار،تر در جریان سازی توجه مخاطب به مقوله موسیقی ملی به راحتی گذشت.
به هر حال در کنسرت شب گذشته ار،تر ملی ایران که به رهبری مهمان آرش امینی از هنرمندان شناخته شده کشورمان که چندی پیش هم از رهبری دائم ار،تر سمفونیک سازمان صدا و سیما استعفا داده بود، پیش روی مخاطبان قرار گرفت، آثاری از مرتضی حنانه، جواد معروفی، کامبیز روشن روان، بهزاد عبدی و آثار منتشرنشده فرهاد ف،الدینی در قالب بخشهای مختلف اجرا شد.
«هزاردستان» به آهنگسازی مرتضی حنانه براساس ملودی از مرتضی نی داود، «سوئیت دشتی» به آهنگسازی جواد معروفی، «سوئیت برای قانون و ار،تر در سه ،مت» به آهنگسازی بهزاد عبدی در قالب قطعات «پرواز»، «سکوت» و «قفس» با تک نوازی قانون مژگان محمد حسینی و تک نوازی ویولن مازیار ظهیرالدینی، «هشت بهشت» به آهنگسازی کامبیز روشن روان براساس ملودی از حسن ،ایی با تک نوازی پوریا شیوا فرد، «سوئیت برای قیچک و ار،تر در سه ،مت» به آهنگسازی بهزاد عبدی در قالب قطعات «کامران»، «چشمون مریم»، «به یاد ابوالحسن صبا» با تک نوازی قیچک شیما شاه محمدی و «کنسرتو برای ویولن و ار،تر در سه ،مت» به آهنگساز فرهاد ف،الدینی و تک نوازی ویولن امین غفاری قطعاتی بودند که در این کنسرت پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
مازیار ظهیرالدینی نوازنده ویولن و کنسرت مایستر، مژگان محمدحسینی تک نواز قیچک، پوریا شیوا فرد تک نواز نی، امین غفاری تک نواز ویولن، شیما شاه محمدی تک نواز قیچک، مسیح تحویلداری، مسعود آزین و آناهیتا رمض، نوازندگان تار، علی عابدین نوازنده سنتور، آرمین قضاتی، آذین نصرتی، علیرضا خلج اسماعیلی، موژان میرزایی، رمیصا نفیسی، سینا علیمحمدی نوازندگان ویولن یک، هادی آرزم، سانوا ،دلیبی، بهنام آقاج،ان، نگین سمایی، محمدرضا نامجو، منصور صفاییان، محمدعلی غریبی نوازندگان ویولن دو، هومن اتابکی، همایون هاشم زاده، پیمان ابوالحسنی، امیرحسین طایی، جاوید پناهی نوازندگان ویولا، محمد حسین غریبی، ارسلان علیزاده، علی آقاج،، پروشات زندآیین، غزاله شیرازی، سینا آذرآباد نوازندگان ویولنسل، سروش کاکاوند، آوا پویا کاش،، نهال سادات ساجدی نوازندگان کنترباس، غزاله میرزاده نوازنده پیکولو، شهرام رکوعی و روشنک نوشی نوازندگان فلوت، آرین قیطاسی و فربد هوشنگی نوازندگان ابوا، سایوری شفیعی و محمد ملکی نوازندگان کلارینت، امیرحسین محمدیان و امیرملکی زاده نوازندگان فاگوت گروه نوازندگان ار،تر ملی ایران در کنسرت شب گذشته را تشکیل میدادند.
از نکات قابل توجهی که در تازهترین کنسرت ار،تر ملی ایران علاوهبر حضور فرهاد ف،الدینی در جمع تماشاگران به ،وان مهمان بیشتر به چشم آمد، استقبال حدا،ری مخاطبان از جدیدترین کنسرت مجموعهای بود که طی ماههای گذشته بیشتر اوقات کاری خود را معطوف به اجراهای ارگ، و سازم، کرده بود. اجرایی که همنشینی سازهای ایر، در کنار سازهای جه، در قالبهای مختلفی که برای برنامه در نظر گرفته شده بود، فضای جذاب، تماشایی و شنیدنی را برای مخاطبان فراهم کرده بود.
این در حالی بود که بخش زیادی از صندلیهای سالن هم طی فرآیند فروش بلیت پر شده بود. به نظر میآید وقت آن رسیده که مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودکی به،وان متولی اصلی هدایت و رهبری اداری و اجرایی ار،ترها درباره فرآیند فروش و آمار تماشاگران این کنسرتها به صورت رسمی گزارشهای رسانهای را منتشر کنند تا شبهات و حرف و حدیثهایی که در این زمینه وجود دارد، برطرف شود.
اگر وضعیت فعلی ار،ترهای ،تی از جمله ار،تر ملی ایران و ار،تر سمفونیک تهران در حوزه مدیریتی با شرایط صحیحتر و آرام تری هدایت شود، قطعاً میتو،م منتظر نتایج بهتری از آنچه پیش روی مخاطب قرار میگیرد، باشیم. فضایی که در تازهترین کنسرت ار،تر ملی ایران رنگ و بویی از آن مشاهده شد و نشان داد اگر فضای با کیفیتی از رپرتوار انتخابی با تمام انتقادها و نقطه نظرات درست و اصولی هدایت شود، میتوان دوباره به احیای این ار،تر امیدوار بود.
طبیعتاً حضور مجدد خوانندگان تراز اول موسیقی کشورمان که به دلایل مختلف حاضر به همکاری با ار،ترها نیستند و همچنین دعوت از نوازندگان ، کرده، ا،اج شده یا کنار گذاشته شده ار،ترها که حضورشان برای هر مجموعهای غنیمتی بود، میتواند شروع کننده جریان تازهای در مسیر پیش روی ار،ترهای ،تی باشد.
به هر حال طی روزهای گذشته حواشی متعددی از درون ار،ترهای ،تی وابسته به بنیاد فرهنگی هنری رودکی شنیده شد که به نظر میآید با توجه به نزدیکی ایام ماههای محرم و صفر که مخاطبان شاهد اجراهای کمتری از کنسرتها هستند، میتوان فرصت برنامهریزی دقیق و هدفمندی برای ار،تر ملی ایران و ار،تر سمفونیک تهران فراهم آورد.
انتخاب مدیر هنری و رهبر دائم، انتشار برنامه سالانه یا فصلی کنسرتهای پیش رو، ارائه توضیحات کامل و شفاف از انتخاب نوازندگان ار،ترها توسط شورای فنی ار،ترها، دعوت از نوازندگان سرشناس، بهبود شرایط استخدامی نوازندگان، ارائه گزارشهای آماری رسمی در حوزه میزان مخاطب و فروش کنسرتهای مرتبط با ار،ترهای ،تی و نکات متعدد دیگر از جمله این موارد هستند.
منبع: https://www.mehrnews.com/news/5818246/%D8%AF%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%B1-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%85%D8%AE%D8%A7%D8%B7%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%85%D8%B9-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7