به گزارش خبرنگار مهر، نشست اطلاع رس، شرکت کنندگان در پروژه موسیقی «آلات موسیقی در ایران» به نویسندگی و آهنگسازی حسین علیزاده که جدیدترین پروژه موسیقایی و پژوهشی این آهنگساز سرشناس کشورمان محسوب می شود، برگزار شد. شنبه سی و یکم شهریور ماه در فرهنگسرای ارسپران تهران برگزار شد.
علی بستان مدیر تولید گروه «آلات موسیقی در ایران» در ابتدای این برنامه با اجرای شهرام صارمی توضیح داد: گروه بعدی در نتیجه یک دوره فشرده کاری نزدیک به چهار سال به وجود آمد که از سال 1398 شروع شد. توسط استاد حسین علیزاده و پس از چندین دهه با ناشر این مجموعه. در ضمن نسخه آ،تیک این پروژه با همکاری چند نوازنده معتبر اجرا شد.
وی افزود: هر ماه یک ساز موسیقی را تمرین و ضبط می کردیم و به دلیل مقتضیات کرونا و سایر مسائل اجتماعی کار به تاخیر می افتاد. اما پس از پایان ضبط که در مرداد 1401 هجری قمری بود، سعی کردیم به می، و مسترینگ بپردازیم. پس از این روند کارهای مربوط به نشر و طراحی گرافیک آغاز شد و کار تا امروز ادامه دارد.
تلاش برای حمایت از هنرهای زیبا، نه هنر ارزان
بوستان تاکید کرد: آنچه که پروژه مجموعه سازهای ایر، به عموم مردم ارائه می دهد با آنچه شما در حوزه سازهای ایر، می شناسید متفاوت است و استاد علیزاده نگاه جدیدی به بسیاری از آنها ارائه کرده است. البته به دلیل همین ویژگی ها قرار بود آثار به صورت جداگانه منتشر شوند اما بعداً قرار شد اثر در یک مجموعه در اختیار علاقه مندان قرار گیرد. امروز بهترین فرصت برای رونمایی از اثر بود. البته جدای از انتشار فیزیکی این مجموعه، قصد داریم این پروژه را در بستر مجازی نیز به عموم مردم ارائه کنیم. ارجاعات مکتوب این پروژه نیز در وب توسط انتشارات کارمان صورت گرفته است و دوستان می توانند با مراجعه به سامانه این مجموعه به این آثار دسترسی داشته باشند.
آتوسا ارباب نماینده انتشارات ،ان پس از تشریح فعالیت های این گروه در زمینه کارهای فرهنگی درباره مجموعه سازهای موسیقی ایر، اثر حسین علیزاده گفت: اصالت طرح نوآوری و کیفیت بالا بود. موسیقی و تأثیر ارزش های فراوان گروه سازهای ایر، که سعی کرده ایم فضایی را در خدمت هنرمند، چون حسین علیزاده در جهت رواج هنر ف، ایجاد کنیم. ما می خواستیم نمونه ای از شرکت های بخش خصوصی باشیم که بهتر می توانند از هنرهای زیبا حمایت کنند، نه هنرهای زودگذر. در این زمینه سعی کردیم در این 45 ماه در خدمت تیم تولید باشیم.
سیروس جمالی شاعر گروه ساز ایر، که اشعار وی به صورت اختصاصی در این مجموعه قرار گرفته بود در بخشی دیگر از این گفت و گوی رسانه ای گفت: در اولین لحظات شروع این پروژه از بودن در کنار آقای علیزاده خوشحال بودم. ” البته قبل از شروع رسمی تولید پروژه چندین بار در مورد چارچوب این پروژه صحبت ها و بحث هایی صورت گرفت و سعی کردم آن را در اشعار این پروژه با سبکی جدید و با افزودن نام های اجرا کنم. گوشه های ردیف و بسیار خوشحالم که توانستم در کنار آقای علیزاده باشم و این پروژه را محقق کنم.
وی ادامه داد: زم، که این پروژه در حال آماده شدن بود، دوران سخت و دشواری برای همه ما بود، اما سعی کردیم در این فضا بتو،م نفسی تازه کنیم و با ابتکارات جدید کار را به سمتی هدایت کنیم که بتوان به آن رسید. با حمایت و اعتماد استاد علیزاده، ایجاد فضایی متفاوت برای کارهای مهم و ارزشمند در مدت زمان کوتاه.
اعتبار بخشیدن به ریشه های هویت ایر،
آن طور که حسین علیزاده آهنگساز و مدیر هنری پروژه «دستگاه های موسیقی ایر،» در بخشی دیگر از این گفت و گو توضیح داد: خوشحالم که من و شما پرچم هویت ایر، را به اهتزاز درآوردیم. وقتی از هویت صحبت می کنیم، سعی می کنیم آن را تعمیم دهیم. اما تا زم، که به این سرزمین و ریشه هایمان اعتبار ندهیم کار پیش نمی رود. در ایران از فرهنگ جه، صحبت می کنیم که اهمیت آن را دست کم گرفته ایم. در حالی که ایران با همه فراز و نشیب هایش یک خاطره جاودانه در جهان دارد و آن فرهنگ ایر، است. قلم در دست شماست و ما با تار سازهای خود از فرهنگ محافظت می کنیم. حفاظت از فرهنگ می تواند به جنبه های منفی و مثبت تبدیل شود.
وی افزود: مسئولان در تمام مصاحبه هایی که می کنند همیشه از این می گویند که ایران در گذشته های دور چگونه بوده است. اما اگر بدون توجه به مفاهیم سیاسی به ریشه و تاریخ بپردازیم، می بینیم که جان انسان در فرهنگ و هنر هویت ایر، حفظ شده است. بنابراین فرهنگ ایر، می تواند ظرفیت جه، داشته باشد و بسیاری از بزرگان ادبی این کار را کرده اند. فضایی که در حوزه های هنری هم دیده می شد اما متاسفانه در حوزه موسیقی آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفت. به نظر من وقتی در این شرایط قرار می گیریم انگار حرف هایمان درک نمی شود در حالی که موسیقی، فرهنگ و تشکیلات از فرهنگ و هنر ایران عزیزمان جدایی ناپذیر است.
علیزاده تصریح کرد: من معتقدم جوهر دنیا در ایران فرهنگی زندگی می کند و هنرمندی که در این شرایط زندگی می کند موظف است خود را متعلق به تاریخ و ریشه بداند و فارغ از برخی ناملایمات، دست به کارهای بزرگ بزند در مورد ایران، ما در مورد فرهنگ و هنر سرزمینی صحبت می کنیم که موسیقی حرف اول و آ، را می زند. متاسفم که هنوز خیلی ها موسیقی را نمی فهمند و وقتی به چنین شرایطی برسیم، اگر ریشه نداشته باشیم، کارمان حباب می شود. در همه جای دنیا از ریشه ها صحبت می کنند و این رسالتی است که در دنیای معاصر رخ می دهد.
این آهنگساز و نوازنده سرشناس موسیقی کشورمان در ادامه سخنان خود توضیح داد: امیدوارم شرایط به گونه ای باشد که عده ای پشت درهای بسته برای هنرمندان تصمیم نگیرند و فضایی را برای هنرمندان فراهم کنند تا بتوانند برای هنرمندان فعالیت کنند. ایران. . این پروژه در بدترین شرایط زمانه ما ی،ی در دوران کرونا در ذهن من شکل گرفت و دیدم بر اساس آنچه از خلاقیت و نبوغ مردم می د،م می تو،م کاری برای تاریخ این سرزمین انجام دهیم. هنرمندان نسل جوان ایران. ما در ایران گنج بزرگی داریم و وقتی چنین فرصتی در ایران پیش بیاید، می تو،م کار کنیم. این پروژه در دوران سخت کرونا در ذهن من شروع شد و چون خودم را هنرمندی آشنا به موسیقی ایر، می دانم، سعی کردم این ریشه را در دوران معاصر ارائه دهم.
وی گفت: در سال های اخیر ک، های زیادی توسط ناشران منتشر شده است، اما معلم چه در ک، و چه هنگام ثبت نام فکر می کرد که دانش آموز جلوی او نشسته است اما وقتی اساتیدی مانند صبا، وزیری و شهناز متوجه این نکته شدند که در پس آن چه در حوزه آموزش و پرورش می گذرد، ماجرا شکل دیگری به خود گرفت و توانستند موسیقی رادی، را به درستی به مردم ارائه دهند و این روند در جریان بود. شرایطی که در دوران معاصر فعالیت های خوبی توسط گروه هایی مانند کانون پرورش فکری و کانون حفظ و نشر موسیقی انجام می شد، اما پس از مدتی ماجرا به سمت دیگری رفت و ک، بیش از حد تکراری شد. و بیش از حد روی همین صنف متمرکز بود، در حالی که اگر به فعالیت های ما در مرکز حفظ و نشر موسیقی توجه می ،د، اتفاقات بهتری در زمینه موسیقی ردیف می دیدیم زیرا در آنجا با انواع ک، های برجسته آشنا می شدیم. اساتید موسیقی، که شامل ارزش های بسیاری بود.
معرفی خط موسیقی به عموم مردم
علیزاده تصریح کرد: در مورد تصمیمات اشتباهی که در منطقه ردیف گرفته شد مصاحبه های زیادی انجام دادم و چندین بار در مورد کمبودهای مراکز آموزشی صحبت کردم. به همین دلیل فکر کردم به این داستان ریشه ها جور دیگری نگاه کنم. به هر حال ردیف مسیری است که مردم آن را نمی شناسند و من با طراحی هایی که در این زمینه انجام می دهم آمدم تا ردیف را به مردم ارائه کنم. این فقط یک کار محبوب نیست، بلکه یک بسته آموزشی خوب است. بنابراین وقتی به موسیقی فکر می کنیم، داشتن یک تعریف آکادمیک و یک تعریف عمومی بسیار دشوار است. مسیری که به تنهایی نمی توانستم انجام دهم و یک تیم 100 نفره همراهم بود.
این آهنگساز و نوازنده گفت: زم، که افراد در این زمینه برای ما مهم می شوند باید در حوزه محتوایی نیز کارهای ویژه ای انجام دهیم و تابلو را به پروژه سازهای موسیقی ایر، به زبان شعر منتقل کنیم. پروژه ای که در این روند نسلی از نوازندگان بسیار آگاه و باسواد را همراهم داشت. این نسل از ما خیلی جلوتر است و باید خوشحال بود که در چنین شرایطی شاهد تولد و ظهور هنرمند، هستیم که توانایی های زیادی در هنر خود دارند. من همیشه به آینده امید دارم و امیدوارم این پروژه محصول همین امید باشد.
وی در پاسخ به سوالی درباره معیارهای انتخاب نوازندگان این پروژه، توضیح داد: معیار انتخاب ما عشق، ایمان و علاقه ای بود که در نگاه این هنرمندان دیدم. راهی که ما را مجبور به تولید مستند از این علاقه کرد. اما آنچه در انتخاب بازیکنان برای ما مهم بود توانایی و نظم در هنر این بازیکنان بود که بسیار مورد توجه گروه اجرایی قرار گرفت.
درخواست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
علیزاده در پاسخ به سوال دیگری درباره برگزاری کنسرت در ایران گفت: اکنون برای اجرای یک اثر هنری روی صحنه قو،نی وجود دارد و باید بازنگری شود. اینکه وقتی یک گروه مجری برای اجرای کنسرت از راه می رسد، باید تایید شود اصلا درست نیست. امیدوارم از سیاست و جنگ دوری کنم و فضایی را فراهم کنم که برگزاری مهم، در سالن ها را تسهیل کند و از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می خواهم نگاهی به ماجرای فرهنگی داشته باشد. لطفا از هنرمندان نترسید و اجازه دهید کارشان را راحتتر روی صحنه انجام دهند. برای من مهم نیست که در اروپا کنسرت بدهم، برایم مهم است که بتوانم یک روز به راحتی آنجا کنسرت بدهم. بنابراین تا زم، که روال فعلی برای گروه ها برقرار است و من باید فرم هایی را پر کنم که نه برای من است و نه برای هنرمندان، کنسرتی برگزار نمی کنم.
علیزاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر قیمت بالای نسخه فیزیکی این آلبوم که با قیمت 8 میلیون تومان عرضه می شود، توضیح داد: متاسفانه امروز وضعیت اقتصادی در وضعیت نامتعادلی قرار دارد و به هیچ وجه نمی تواند وضعیت روشنی را ارائه کند. برای یک کشور ناشر موسیقی فکر می کنم با توجه به کارهایی که برای ساخت این آلبوم انجام شد، قیمت آلبوم آنقدرها هم گران نیست. ضمناً دوستان حامی ترتیبی داده اند که آلبوم را به صورت کپی دیجیتال با قیمت های جداگانه و بهتر در اختیار عموم قرار دهند. علاوه بر این، قبل از اینکه پروژه را به یک اسپانسر خصوصی بدهم، پیشنهادهایی از بخش ،تی دریافت کردم که هرگز نپذیرفتم. این اثر که به اعتقاد من پرهزینه ترین پروژه موسیقی در حوزه موسیقی است در بخش ،تی منتشر شده است.
همانطور که علی بوستان، مدیر تولید این پروژه در این ،مت از گفت و گو گفت: آنچه برای این آلبوم هزینه شده است، اگر در حال حاضر انجام می شد، هزینه های زیادی را شامل می شد که توصیف آن دشوار است. ما تمام تلاش خود را کرده ایم تا شرایط را طوری طراحی کنیم که این اثر در بهترین شرایط ممکن در معرض دید عموم قرار گیرد.
مجموعه سازهای ایر، حاصل تلاش حسین علیزاده در زمینه موسیقی دستگاهی و تدریس و مشتمل بر 13 دستگاه و آواز ایر، است که در قالب 17 سی دی و 13 نت ارائه شده است.
به گفته دست اندرکاران پروژه نگارش و آهنگسازی این اثر که توسط خان کار و دهدار کارمان منتشر شده است، با توجه به شیوع ویروس کرونا در ماه های پای، سال 2019 آغاز شده و تا به امروز 43 مورد از آن ثبت شده است. نوازندگان و خوانندگ، که این نقش را در اجرای سازها و آوازهای مختلف ایفا می کنند. سیروس جمالی در عین حال اشعار این مجموعه را نیز برای سهولت در یادگیری و حفظ ذوایه سروده است، بهطوریکه نام هر یک از روانها در شعر درج شود.
«آلات موسیقی ایر،» به آهنگسازی و نویسندگی حسین علیزاده ت، برای بقا و بسط ترانه هایی است که در طول تاریخ شکل گرفته و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده اند. در همین راستا حسین علیزاده آهنگساز، نویسنده، نوازنده تار و ستار در این اثر ضمن حفظ اصالت با رویکردی خلاقانه و پویا، ال،ا و ملودی های موسیقی دستگاهی ایر، را به گونه ای خلق و پردازش کرد که بتواند تاثیرگذار باشد. برای علاقه مندان به موسیقی ایر،
منبع: https://www.mehrnews.com/news/6231493/%D8%AC%D8%B2%D8%A6%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%BE%D8%B1%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87-%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D9%81-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%82%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C