فرجانژاد رو،مه نگار آهنگساز، نوازنده و طراح پروژه موسیقایی قطر و تاریخ در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص آنچه در این پروژه به مردم ارائه کرده است، گفت: پروژه قطر و تاریخ. بیش از سه سال است که ادامه دارد و ما فعالیت خود را آغاز کردیم و به بسیاری از شهرها و شهرستان ها سفر کردیم. تنها چهار استان همدان، آذربایجان غربی، گرگان و زنجان باقی مانده است که «تار و ترخ» به آنها سفر و ثبتنام میکند. تاکنون برای ضبط موزیکال های قطر و تاریخ به بیش از 110 شهر سفر کرده ایم.
وی افزود: مراحل ضبط آثار در پروژه «قطر و تاریخ» به این صورت است که قطعات با توجه به ساختمانها و داستانهای مرتبط با آنها ساخته و پردازش میشوند، سپس در استودیو ضبط میکنیم و سپس برای ضبط به مکانهای مورد نیاز سفر میکنیم. تصاویر این روندی است که تا به امروز ادامه دارد و سنت این پروژه بوده است. در واقع ترجیح می دهم نسخه آ،تیک من،ی از آثار داشته باشیم تا بتو،م آنها را به صورت آلبوم منتشر کنیم.
این آهنگساز و نوازنده در ادامه سخنان خود گفت: از حدود 150 سایتی که تاکنون بازدید کرده ایم تنها 40 سایت نیاز به مجوز داشتند. همچنین لازم به ذکر است که به نظر من در کشور ما از آثار باست، به درستی حفاظت نمی شود و انبوه قلعه ها، کاروانسراها و ارگ ها شاید باعث شده برخی مسئولان کمتر به این گنجینه های منحصر به فرد توجه کنند، اما بسیاری از محوطه ها همچنان باقی مانده اند. محافظت شده است. رها شده به امید خدا و در آستانه نابودی. البته از ابتدا هدف من این بود که بتوانم تا آنجا که ممکن است از این نوع بناهای تاریخی کمشناخته یا کمتر شناخته شده، شناسایی تصویری صحیح را جمعآوری کنم و در عین حال موسیقی بتواند روایت درست تری ارائه دهد. از جو آنجا حتی در آن 40 موردی که مجوز گرفته شد، روند به گونه ای بود که با اداره میراث ذیربط تماس گرفتم و نامه ای به ،وان درخواست ع، به آنها دادم و آنها نیز پس از هماهنگی های لازم با ادارات امنیتی خود و سایر ادارات تاریخ. ، به گونه ای بود که فکر می کردیم مجوزها را صادر کنند تا اینکه مشکلات اخیر پیش آمد.
فرج نژاد افزود: تقریباً شش ماه است که با این موضوع سروکار داریم. البته، همانطور که قبلاً در یادداشت من ذکر شد، پروژه «تار و تاریخ» هیچ منعی برای بهره برداری ندارد، چیزی که آشکارا رویکرد ذهنی برخی از مدیران میراث است. معلوم نیست چه ،ی اینگونه عمل کرده است. چون با هر مسئول میراثی که با او صحبت می کنم چیزی جز تمجید از پروژه ندارد. از تعاریف این عزیزان بسیار ،سند شدم اما در چنین مواقعی باید مدیر یا کارمندی که از مسیر فرهنگ و هنر عبور کرده است شناسایی شود. مسواک زدن مشکل زیر فرش چیزی را حل نمی کند.
طراح و مجری پروژه «تاریخچه تارو» در ادامه سخنان خود به فعالیت های انجام شده در این پروژه در هفته های اخیر اشاره کرد و گفت: گاهی یک مدیر یا فردی در یک سازمان تصمیمی می گیرد که هیاهوی زیادی به پا می کند. برای همه هزینه دارد و اصلا ضروری نیست. برای استعلام شرایط هنرمندان، سازوکار خاصی مشخص شده است که می تواند مورد توجه تمامی بخش های اجرایی قرار گیرد. وقتی مرجع پاسخ دهنده به سؤالات مشکلی را تشخیص نمی دهد، به این م،ی است که همه این تعاملات نادرست است. البته سعی می کنم مسیری را که در زمینه معرفی تاریخ کشورم انتخاب کرده ام ادامه دهم، اما به احترام عزیز، که در و، میراث فرهنگی می شناسم تا کنون صبور بوده ام. مابقی مسیر طی خواهد شد که آیا مدیران میراث به من کمک کنند، البته ،ت جدید فعالیت خود را آغاز کرده است و وزیر محترم میراث فرهنگی در و،خانه نشسته است، امیدوارم با دقت انتخاب کند نمایندگان و مدیران، مدیر، که واقعاً به فرهنگ و میراث اهمیت می دهند و مشکل را حل خواهند کرد.
منبع: https://www.mehrnews.com/news/6220599/%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D9%87%D9%85-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%DA%86%D9%86%D8%AF-%D9%86%DA%A9%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86