به گزارش خبرنگار مهر، آرین رضایی محقق و نوازنده تنبور و سازهای کوبه ای اخیراً جدیدترین مجموعه نوشته و پژوهش خود را با ،وان «تک گویی های دف» منتشر کرده است.
این کتاب شامل قطعات بلندی برای ساز تنبور و کوبه ای است و به گفته نویسنده، اولین کتابی است که قطعات آن از نظر فرم و ساختار برای تنبور نوشته شده است. همچنین نکته ای که این کتاب را از سایر کتاب های موجود و مکتوب متمایز می کند، به گفته نویسنده، قطعاتی است که حاوی موسیقی پس زمینه (بک ،) است.
این در حالی است که حالت های سنتی سازهای کوبه ای به این شکل است که برای همراهی آهنگ های از پیش آماده شده شکل می گیرد، اما این بار ابتدا قطعات ساز کوبه ای نوشته شده و شکل و ساختار خاص خود را دارد و سپس آهنگساز بر اساس این قطعات ریتمیک ملودی می سازد. بر این اساس، به گفته نویسنده اثر، دست های بازیکن م،ع در بازی محدودیت ندارد و این به خلاقیت و بصیرت بازیکن کمک زیادی می کند.
آرین رضایی در توضیح تکمیلی این پروژه نوشت:
«همیشه فکر میکردم در کارنامه سازهای کوبهای رامش جای خالی بود تا آن زمان از تنبور به،وان ساز همراهی استفاده میشد و اگر یک بداهه مینواختند، برهمنی بود، اما ریتمی! به من ماهیتی ملودیک داد، بنابراین شروع کردم به یادگیری فرم حتی اگر بتوانم این جملات و مثال ها را در ذهنم سازماندهی کنم.
شانزده سال بعد از نوشتن این چند خط، پشت طبل نشستم تا ریتم را در عرصه جه، آن بهتر و بهتر بشناسم. سپس با این تحقیق به زبان خودم رسیدم. در نتیجه، ریتم می تواند مانند صحبت ، به نظر برسد. وقتی صحبت از ملودی می شود این انتقال احساس واضح است، اما وقتی صحبت از ریتم می شود تا حدودی پیچیده می شود.
به هر حال سعی کرده ام بخشی از تجربیاتم را در این کتاب به اشتراک بگذارم. این ،مت ها آن صدای تکراری و آشنای دف نیستند. با چشیدن ریتم های غربی و شرقی و ریتم ها و ملودی های ایر، زنده به ،یب خودم رسیدم. نهالی که با وجود به دنیا آمدن، هنوز ریشه در آن خاک اصیل دارد. حرف شخصی من اما به همان زبان قدیمی. مونولوگی به زبان ریتم و صدای دیو.
برخی از ،مت های این کتاب با ملودی های ساخته و تنظیم شده توسط دوستان عزیز تزیین شده است و من در اینجا نیز بر خلاف معمول عمل کردم، ی،ی اول ریتم و سپس ملودی! پس نگذاشتم دست ،ی بستهساز شود.
امیدوارم با نواختن و تکرار این عبارات، دریچه ریتمیک جدیدی به ذهن نوازندگان بگشایم. دریچه ای نو به نگاهی نو و پرورش خلاقیت و بداهه نوازی و به ،وان عضوی کوچک از جامعه تنبور، نتیجه این خدمت را که محدود به ثروت اندکم است، به آنها و البته به شما تقدیم می کنم!
آرن رضایی از هنرمندان جوان عرصه موسیقی است که از شش سالگی با نواختن سنتور وارد عرصه موسیقی شد و از ده سالگی مقدمات نواختن تنبور را نزد هنرمند، چون ونداد مساح زاده آموخت. ، مسعود حبیبی و بیژن کامکار.
این هنرمند از سال 1383 تدریس درام را آغاز کرد و از سال 1385 نزد نیما نواپور، هومان غفاری و آرش بزنند مقدم نواختن درام را آموخت.
نوازندگی در ار،تر کوبان به سرپرستی ونداد مصاح زاده، ار،تر تخت جمشید، گروه بیژن کامکار دیو و باس، ار،تر من جین و شرکت در تور کنسرت شیرا رفتی، نسیم وصل و نجوم از جمله همکاری های وی است. همایون شجریان خاطرنشان کرد: در عین حال پروژهها، گروهها، گروهها و هنرمندان مطرح موسیقی از جمله «آریش خورشید» با تنظیم کورش یغمایی، آلبوم «راه پارسی»، آلبوم «مشتاق گل» به آهنگسازی او را همراهی میکنند. بیژن کامکار شرکت کننده در جشنواره «نگور» هند با اشعار محمد معتمدی و سینا جهان آبادی، ار،تر تخت جمشید به رهبری مسعود حبیبی، آواز بیژن کامکار و آهنگسازی پدرام درخش،، پیروز و پریز. کنسرت به آهنگسازی علی قمصری، کنسرت «سی سعد» به آهنگسازی سهراب ،زاری، پروژه «من برگشتم» به آهنگسازی طهمورث ،زاری، همکاری با هنرمند، چون وحید تاج، حمید خوانساری و ستاره اورکی، تدریس در گروه های آموزشی مختلف. و داوری در چند دوره از جشنواره های تخصصی موسیقی از جمله فعالیت های رضایی در عرصه موسیقی خواهد بود.
منبع: https://www.mehrnews.com/news/6240833/%D9%85%D9%88%D9%86%D9%88%D9%84%D9%88%DA%AF-%D8%AF%D9%81-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1-%D8%B4%D8%AF-%D9%88%D9%82%D8%AA%DB%8C-%D8%B1%DB%8C%D8%AA%D9%85-%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF