به گزارش خبرنگار مهر، نسخه مجازی ک، مرحوم علی اکبر شهنازی از پیش،وتان موسیقی ایران در قالب پروژه موسیقی سه سیم «بازگوی» علی کاظمی در قالب چهار آلبوم مجزا پخش شد. از جمله «همایون ماشین» و «سه جاه»، «آواز دشتی» و «آواز بیات اصفهان» در دسترس مخاطبان و علاقه مندان به موسیقی ایر، است.

علی کاظمی درباره این اثر نوشت:

دوره عالی استاد علی اکبر شهنازی ردیف به م،ای واقعی آن مجموعه ای مدون برای حفظ، ضبط، انتقال و آموزش دستگاه ها، زوایا، زیورآلات و ملودی های ایر، نیست، بلکه آثاری است که تفسیر شخصی آهنگساز از موسیقی را منع، می کند. دستگاه، اگرچه تحت سیستم قدیمی است، دوباره روشن می شود. تفسیری جدید همراه با آزادی تامل برانگیز در انتخاب زوایا، چیدمان موتیف ها، تنظیم ریتم ها و ساختار لحن و نگاهی خلاقانه که در سراسر موسیقی ک،یک و در چارچوب آن پدیدار می شود.

این خلاقیت در سراسر فرهنگ موسیقی مقوله ای است که نباید از آن غافل شد. خلاقیت برآمده از درون فرهنگ و ،اصر مازاد فرهنگ، در صورت وجود، تنها به ،وان ابزار و مصالح کار هنری، گاه با هدف رفع نیاز، گاه برای تنوع بخشیدن به محصول هنری و گاه به کار گرفته می شود. رفع برخی کاستی ها

حقیقت این است که این نوع نگاه به مقوله خلاقیت در موسیقی ایر، رو به محو شدن است و اهمیت آن در بستر فرهنگ موسیقی ایر، چندان درک نمی شود. بیایید از برخی دیدگاه های افراطی که حتی آن را یک نوآوری نمی دانند، بگذریم.

یکی از بهترین نمونه ها برای تعمق و تعمق بیشتر در مورد چنین دیدگاهی در مبحث آفرینش در موسیقی دستگاهی و نیز تبیین و شرح آن، دوره عالی استاد شهنازی است. با توجه به نکاتی که گفتیم این ک، بیشتر یک کار هنری و خلاقانه است تا آموزشی. اثری فوق العاده که بر اساس شناخت عمیق موسیقی دستگاهی ایر، و همچنین سازهای زهی خلق شده است.

پیشنهاد:  چند نفر به یک نفر

ماهیت هنری این کارگران به ویژه مورد تاکید است زیرا در ذهن ا،ر افرادی که به تدریس یا تماشای موسیقی می پردازند، تداعی ،وان “کارگران” با صفت کلمه باعث می شود کارگران بیش از هر چیز دیگری تربیتی به نظر برسند و این امر آموزشی است. نمایش در عملکرد اغلب خود را نشان می دهد.

سخنان پروفسور V. شنیده شد

البته شکی نیست که هر دو ک، باست، جنبه هنری دارند و ک، های اصلی شهناز و ک، های مشابه جنبه آموزشی دارند، اما آنچه مهم است توجه به کارکرد اساسی و اساسی هر یک از این دو نوع است. در یکی از آنها حفظ سازها، آوازها و زوایای موسیقی ایر،، ضبط و انتقال میراث کهن فرهنگی-تاریخی مهم است روشی برای تفسیر شخصی از کهن الگو

نوع اول را می توان ردیف های «راوی» نامید و نوع دوم ردیف های «مترجم» است که اغلب به دو دلیل اصلی ایجاد می شوند. دلیل اول، همانطور که از ،وان پیداست، به موضوع خلاقیت، ی،ی اوج کار خلاقانه در موسیقی دستگاهی برمی گردد، همانطور که در بخشی از کتاب «تدوین آواز ایر،» به آن پرداختم و تفسیر جدیدی از متن (قدیم الایام) ارائه می کند. خطوط) و منابع باست،. یک نوازنده ایر، (نمونه بارز آن استاد شهنازی) با تکیه بر ذوق شخصی و دانش عمیق خود از موسیقی، علاوه بر انواع ریتم، شروع به ساختن گروهی از ملودی ها در قالب دستگاه ها، آهنگ ها و زوایا کرد. (که به آن ردیف نیز گفته می شود و دقیقاً به همین اعتبار از آن یاد می شود) که بدون شک از زاویه ای که به آن می نگریم یکی از قله های خلاقیت هنری در موسیقی دستگاهی است.

پیشنهاد:  ممنوع الکاری رضا صادقی تایید شد/ پای کمیته وضعیت چهره ها در میان است؟

دلیل دوم به احساس نیاز و پر، جای خالی او مربوط می شود. می د،م که برخی از سازهای ایر، ردیف خاص خود را ندارند، بنابراین طبیعی است که کارشناسان آن ساز، به ویژه در دوره ای که یادگیری موسیقی اقبالی روز به روز در حال افزایش است، سعی در ایجاد ردیف و بحث برای آن داشته باشند. آن ابزار در میان این رتبه‌های آموزشی، آنچه در رده ک،‌های «تفسیری» قرار می‌گیرد به سلیقه و تفسیر شخصی بستگی دارد، حتی اگر خط تربیتی جسورانه‌ای داشته باشد.

در دهه‌های اخیر مجموعه‌های دیگری، هرچند اندک، با ،وان «ا،دائف» (که به م،ای اجرای مجدد ردیف از پیش موجود نیست) منتشر شده است که گاه به نظر می‌رسد اصالت آن را ندارند. ردیف‌های «راوی» و نه خلاقیت ردیف‌های «مترجم» اینها هستند که در آن ،صری از سنت وجود دارد که شاید با گذشت زمان بتو،م درباره آن قضاوت کنیم آن را صحیح تر

ک، استاد شهنازی یک اثر هنری است و کادر هنری همواره بر توانایی اجرای مجدد آن شاید با ظاهر و سلیقه شخصی تاکید دارند. اگرچه این ک، عمدتاً برای تار تدوین شده است، اما با تغییرات جزئی در برخی ضربات، انگشت گذاری و حالات، نه تنها با سه سیم قابل اجراست، بلکه اجرای آن با سه سیم، رنگ و طعم بسیار متفاوتی به این اثر می دهد. این رنگ و طعم جدید برای من بسیار جذاب بود و به همین دلیل شروع به نواختن آن با سه سیم کردم.

منبع: https://www.mehrnews.com/news/6201431/%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D9%81-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%B4%D9%86%DB%8C%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D8%B4%D8%AF-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%82%DB%8C