به گزارش babol music، یوسفعلی میرشکاک شاعر و پژوهشگر در هشتمین جلسه از فصل اول سلسله گفتارهای زیبایی شناسی زبان ،ی که عصرهای سه شنبه هر هفته توسط دفتر پاسداشت زبان ،ی حوزه هنری در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار می شود، درباره این برنامه گفت: شاعران به واسطه یادگیری عروض، تا حدودی به موسیقی واقف می شوند.
وی افزود: راز موفقیت حافظ دانش موسیقی اوست و مقام شاعری اش به دانش موسیقی او هم ارتباط دارد. این تسلط حافظ بر موسیقی، در ،یب بندی شعر و الفاظ شعرش بسیار مؤثر بوده است. موسیقی د، رودکی نیز باعث شد که رودکی در شعر به این مقام که دارد برسد.
این شاعر به پنهان شدن هنرهای تحریم شده چون موسیقی در شعر شاعران ک،یک ،ی اشاره و گفت: جماعت شاعران و خوشنویسان ما، هنرهای تحریم شده چون موسیقی را در آثارشان تبدیل به پدیده ای دیگر ،د.
وی فاصله گیری از سادگی و فطرت در هر هنری را به زیان هنرمند دانست و گفت: موسیقی فطری ترین هنرهاست و همان طور که می د،د موسیقی شرق و غرب در همه جای جهان اجرا می شود ولی وقتی پای کلام به میان می آید، دیگر وضع فرق می کند.
این پژوهشگر با اشاره به پرداخت شاعران به مضامین شعر شاعران دیگر گفت: اگر شاعری مضمونی از شاعر دیگر را بگیرد و بهتر به آن بپردازد مقبول است، کمااینکه حافظ بسیار این کار را کرده و از مضامین شاعر، چون خواجوی ،، و اوحدی مراغه ای و حتی عبید زاک، استفاده کرده است.
میرشکاک ادامه داد: در عالم شاعری، هر شاعری مضمونی را بهتر بیان کند، آن مضمون در واقع متعلق به اوست و هنر، کار ، با مصالح دیگران است. مثل حافظ که با مصالح ساختم، دیگران قصر می سازد. وی افزود: حافظ بارها به بازنویسی دیوان شمس تبریزی پرداخته اما یکی از هنرهای حافظ این است که می داند اگر وارد وزن صوفیانه شود، ش،ت خواهد خورد. کمااینکه اوزان مختلفی را هم کار کرده اما وارد این وزن نمی شود.
وی حافظ را نماینده انسان متعادل ایر، دانست و گفت: هر ایر، اگر به تعادل نفس، برسد، دیگر دیوان حافظ از دستش نخواهد افتاد. همچنین غفلت از واقعه و توجه بیش از حد به شکل و فرم، عامل بُرد نداشتن شعر امروز ایران است.
درس گفتارهای زیبایی شناسی زبان ،ی، سه شنبه های هر هفته ساعت ۱۷ توسط دفتر پاسداشت زبان ،ی حوزه هنری و با ارائه یوسفعلی میرشکاک، شاعر و پژوهشگر، در سالن سلمان هراتی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، روبروی کوچه پورموسی برگزار می شود.